Nek- en bovenrugklachten

Hoofdpijn

Hoofdpijn is slechts een symptoom dat uw lichaam uitzendt, het is een signaal dat er ergens een stoornis zit die opgeheven moet worden. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn, waarvan spanningshoofdpijn de meest voorkomende is. Over het algemeen zit bij spanningshoofdpijn de pijn aan beide zijden van het hoofd. De pijn is dof, drukkend, en voelt als een strakke band die om het hoofd zit. Oorzaak kan zijn dat de beweeglijkheid van de wervels in de nek en bovenrug verminderd is en omliggende zenuwen daardoor geïrriteerd raken. De zenuwirritatie die vanuit de nek komt, is vaak mede oorzaak van deze spanningshoofdpijn. Via het corrigeren van wervelblokkades in de nek en bovenrug kan de chiropractor de pijnlijke overlast die de hoofdpijn veroorzaakt verminderen.

Migraine

Migraine is een ander soort hoofdpijn. Patiënten zijn bij migraine vaak overgevoelig voor licht en geluid. Regelmatig zijn patiënten misselijk tijdens een aanval, waarbij ze ook kunnen overgeven. Soms zijn er ook bepaalde voedingsstoffen, medicijnen of alcohol die geassocieerd worden met migraine. Bekende voorbeelden hiervan zijn onder andere wijn, chocola en kaas. De oorzaak van migraine is waarschijnlijk te vinden in een verandering in de diameter van de bloedvaten in het hoofd. Na een vernauwing van de hersenslagaders treedt een verwijding op, wat leidt tot de pijn van de migraine. De zenuwen, die verantwoordelijk zijn voor de diameter van de hersenslagaders komen vanuit de bovenrug en nek en lopen naar de hersenen. Dus wervelblokkades in de nek en bovenrug kunnen de oorzaak zijn dat het zenuwstelsel overprikkeld raakt.

Nek/Schouder/Armpijn

Nekklachten komen veel voor en kunnen verschillende oorzaken hebben. Deze zijn te verdelen in geleidelijke en plotselinge oorzaken.
Geleidelijke oorzaken zijn onder andere:

• te weinig afwisseling in de houding en te weinig beweging (werkhouding, autorijden)
  • verkeerde of eenzijdige belasting ( zware tas over een schouder of een verkeerde houding achter de computer)
  • slijtage / artrose van de nekwervels
  • spanning, stress, vermoeidheid, kou en vocht

Plotselinge oorzaken zijn onder andere:

• een ongeluk, wat in ernstige gevallen kan leiden tot een whiplash
  • verkeerde slaaphouding (buikslapen) kan leiden tot een acute torticollis (scheefhals)

Vanuit de nek gaan zenuwen naar de arm. Een bewegingsstoornis in de nek kan tot irritatie van deze zenuwen leiden en resulteren in: een stijve nek, een zeurende brandende pijn net onder de schedel of ter hoogte van de nek-schouderlijn of in uitstraling naar de schouders en armen. Een wervelblokkade in de nek kan ook een medeoorzaak zijn voor een tennisarm, golfersarm en een carpaal tunnelsyndroom. Tintelingen in de vingers of een krachteloos gevoel in de arm kunnen hun oorzaak in de nek hebben. Andere problemen als gevolg van een functiestoornis in de nek zijn: hoofdpijn, moeilijkheden met zien, verminderd concentratievermogen, oorsuizingen, duizeligheid, leerproblemen, voorhoofdsholte- en bijholteproblemen.

Chiropractoren zijn opgeleid in het behandelen van deze problemen. Vaak kunnen ze de pijn in korte tijd verlichten door de functiestoornis in de nek te herstellen. Hierdoor wordt de irritatie van de zenuw weggenomen en verdwijnen de pijn, tintelingen, stijfheid en andere symptomen.

Whiplash

Whiplash wordt veroorzaakt door een snelle, plotselinge beweging van nek en hoofd zoals gebeurt tijdens een verkeersongeluk of een val. De beweging kan letsel veroorzaken aan de wervels en weke delen van de nek zoals spieren, pezen en banden. Deze beschadigingen zijn vaak niet op röntgenfoto's zichtbaar. Hoewel whiplash vaak met een auto-ongeval geassocieerd wordt, kan deze ook ontstaan door een sportblessure, door een val van de trap of door een onverwachte duw van achteren in de rug. De meest voorkomende klachten bij een whiplashtrauma zijn: nekpijn, hoofdpijn, concentratieverlies, vermoeidheid, geheugenverlies, dubbel zien of minder goed scherp kunnen stellen, stijfheid in de nek, tintelingen in de vingers of armen. De gevolgen van een whiplash openbaren zich vaak pas na een paar dagen. In sommige gevallen krijgen de slachtoffers pas na maanden of jaren klachten. Soms zijn de gevolgen zo ernstig dat een whiplashtrauma tot arbeidsongeschiktheid kan leiden.
Om dit te voorkomen is het belangrijk dat men zich zo spoedig mogelijk na een ongeval laat onderzoeken door een chiropractor. Deze kan dan bepalen of een behandeling nodig is, waardoor de beweeglijkheid van de nekwervels zo goed en snel als mogelijk kan herstellen.

RSI

RSI staat voor "Repetitive Strain Injuries". Het betreft hier een verzamelnaam van klachten rond de pols, elleboog, arm, schouder en/of nek. Deze klachten worden meestal veroorzaakt door langdurig herhalen van dezelfde bewegingen. De meest bekende oorzaak is langdurig computerwerk onder niet optimale omstandigheden met te veel werkdruk / stress. Tijdens dit soort werkzaamheden krijgen de spieren niet de kans om zich te ontspannen en treedt er verzuring op. Dit kan leiden tot spier- en gewrichtsklachten.
In het beginstadium klaagt de patiënt vaak over vermoeidheid, tintelingen, stijfheid of gevoelloosheid in de hand of de vingers. Het uitvoeren van dagelijkse werkzaamheden lukt steeds minder.
In het volgende stadium wordt de pijn hinderlijk en kan er ook krachtverlies optreden. In ernstige gevallen kan er ook pijn in rust optreden, dus ook als er geen bewegingen gemaakt worden!

De behandeling van de RSI begint bij het zoeken naar de onderliggende oorzaak van de klacht. Vaak zit deze niet op de pijnlijke plaats, maar ergens anders. De chiropractor zal naast de pols en elleboog, ook de schouder en nek onderzoeken op blokkades. Door het opheffen van deze gevonden blokkades wordt een situatie gecreëerd waardoor het zenuwstelsel weer goed kan functioneren. Ook worden de overbelaste spieren behandeld.
Naast de behandeling zal de chiropractor ook adviezen geven met betrekking tot werkhouding, werkplek, micropauzes, belasting/belastbaarheid.
Dit alles om te voorkomen dat de klachten na herstel de kans krijgen om terug te komen.

Pijn in de bovenrug

Pijn in de bovenrug ontstaat meestal geleidelijk als gevolg van een slechte houding, een herhaaldelijk eenzijdig gebruik van de armen of te veel boven de macht werken. Een enkele keer heeft pijn in de bovenrug een plotselinge oorzaak, zoals het vertillen aan iets of het maken van een verkeerde beweging.
De pijn wordt veroorzaakt door een functiestoornis van de borstwervels en/of de ribben. Spieren worden extra belast, er ontstaat irritatie in de wervelgewrichten en omliggende zenuwen kunnen hierdoor overprikkeld raken. Deze zenuwirritatie kan een uitstraling of een pijn op de borst geven, terwijl ook een verkramping in de borst- en bovenrugspieren kan ontstaan. De pijn in de bovenrug kan ook uitstralen naar de nek, de armen en het hoofd.
Hoesten, niezen en diep ademhalen kunnen pijnlijk zijn.
De symptomen die horen bij bovenrugproblemen kunnen op die van hartklachten lijken; dat kan voor ongerustheid zorgen. De chiropractor kan nagaan of de klachten samenhangen met de rugproblemen.